HS (15.06.1991 - Heikki Jokinen) Annecyn animaatioelokuvien festivaali Ranskassa on Euroopan arvostetuin alan tapahtuma. Kesäkuun ensimmäisellä viikolla pidetyn festivaalin yhteydessä oli laajan ohjelmiston ja kilpailusarjojen lisäksi myös animaatioelokuvien myyntimarket Mifa. Television lisääntynyt kiinnostus animaatioon on tehnyt siitä merkittävän kauppatavaran.
Yksi Euroopan yhteisön Media-ohjelman osista on Cartoon, projekti jolla EY tukee animaatioteollisuutta viidellä miljoonalla eculla, noin 24,3 miljoonalla markalla. Varoja ohjataan tv-sarjoihin ja pitkiin teatterielokuviin, maanosan pienten studioiden yhdistämiseen suuriksi ketjuiksi, koulutukseen, tiedotukseen ja myynnin edistämiseen.
Animaatio siirtyy Aasiaan
Amerikkalais-eurooppalaisistakin elokuvista, kuten tekeillä olevasta Hal Fosterin sarjakuvaklassikkoon perustuvasta Prinssi Rohkeasta , teetetään varsinainen työ Koreassa.
Japanilaiselokuvien tie Euroopan ja Yhdysvaltojen teattereihin on kuitenkin kivikkoinen; niitä ei juuri meillä nähdä. Annecyn pitkien elokuvien kilpailussa ollut Winsor McCayn sarjakuvan mukaan tehty Pikku Nemo on siitä hyvä esimerkki. Teknisesti erinomainen ranskalaisen sarjakuvapiirtäjän Moebiuksen luonnoksiin perustuva elokuva jää amerikkalaisten teatteriketjujen ohjelmiston ulkopuolelle.
Cartoon on EY:n vastaisku. Puheenjohtaja Robert Balser korostaa tavoitteena olevan luoda eurooppalainen animaatioteollisuus: "Enkä puhu nyt teollisuudesta vain kielteisessä mielessä." Cartoon ei tue lyhyitä elokuvia, vain tv-sarjoja ja pitkiä teatterielokuvia. "Tuemme uusien hankkeiden käynnistämistä käsikirjoitustuella ja muilla vastaavilla keinoilla", Balser korostaa.
Viime vuoden keväällä Cartoon järjesti ensimmäisen Forumin Lanzarotella. 60 ideaa esiteltiin paikalle kertyneille 16 maan televisioasemien edustajille. Ideoista 27 sai useampia televisioasemia rahoittajiksi ja pystyi aloittamaan tuotannon.
Cartoon käynnisti kaksi vuotta sitten tietokonepohjaisen animaatioteollisuuden tietopankin. Se listaa muun muassa animaattorit työalan mukaan, tekeillä olevat elokuvat, alan järjestöt ja tukilähteet.
Tietoa myös suomalaisille
Animaatioteollisuus voi saada myös kansallista tukea. Irlanti on houkutellut maahan kolme suurta studiota maksamalla viiden vuoden ajan puolet työntekijöiden palkasta. Silti Don Bluthin studio Dublinissa on ajautunut taloudellisiin vaikeuksiin. Euroopan suurimman studion puhelimet jopa suljettiin välillä maksamattomien laskujen vuoksi.
Festivaalin pääpalkinnon sai yleisön suosikki, neuvostoliittolaisen Garri Bardinin Harmaa susi ja pieni punahilkka. Räävitön vaha-animaatio irvaili olan takaa neuvostoelokuvan perinteisille kliseille ja tunnusmerkeille. Rytmikkäästi musiikkiin sovitettu elokuva sisälsi jopa vanhan kaavan mukaisen optimistisen lopun rauhankulkueineen.